DEA a BETT-en
A BETT a British Educational Trade And Technology szavakból alkotott betűszó.
A BETT Show a világ legnagyobb oktatástechnológiai kiállítása, amelyet évről évre Londonban szerveznek. Az átlagban több mint 35–40 ezer látogató áttekintheti a digitális oktatástechnológiai trendeket, a digitális eszközök alkalmazásának megannyi lehetőségét. Kiállítók és érdeklődők, iskolák és gyártók teremthetnek itt kapcsolatokat, hogy együttműködésükkel a tudásmegosztás és tapasztalatcsere újabb és újabb módjait próbálják ki, és építsék be praxisukba.
A kiállítást az Education World Forum előzi meg. A fórumon 80 ország oktatáspolitikusai és oktatási szakemberei folytatnak eszmecserét.
Az előadások videói itt találhatóak.
Alapítványunk képviseletében elsősorban arra voltunk kíváncsiak, milyen módon építhetők be a legmodernebb digitális eszközök a tanítás-tanulás folyamatában. Mennyiben lehet alkalmazni ezeket a felzárkóztatásban és a tehetséggondozásban? Milyen módon alkalmazhatják a pedagógusok és a szülők a digitális eszközök adta lehetőségeket annak érdekében, hogy a fejlesztés minél testreszabottabb legyen.
Ami meglepő
Okostelefonok és az mLearning
A mobil eszközök, okostelefonok tanításban való használata úgy tűnik, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Főleg a praktikus, illetve tanügyigazgatási információk felülete lett mint az e-napló és egyebek. Erről ír érdekes cikket Prievara Tibor a Tanárblogon. De leáldozóban az interaktív táblák „mindenre orvosság” szerepe is.
Már a tavalyi BETT-en is látszott, hogy az interaktív táblák gyártói inkább interaktív panelekkel és online szolgáltatásokkal rukkoltak elő, és a tabletekkel történő tanulási, együttműködési folyamatokra koncentráltak.
Jó felé megyünk: a trendek, a bett és a dea
A tananyagfejlesztés módszertana
Az idei BETT egyik nagy tanulsága, hogy már nem csak beszélnek a differenciálás fontosságáról, hanem rájöttek arra, hogy személyre szabott tartalmak nélkül nincs differenciálás. Alig-alig láttunk kész tananyagokat, ellenben annál több olyan eszközt, ami demonstrálásra alkalmas, illetve lehetővé teszi egy átlagos felhasználó számára, hogy saját interaktív feladatokkal tartalmakkal töltse fel az adott rendszert. A jövő tehát nem a központi tankönyveké, ezt eddig is sejtettük, de hogy ilyen robbanásszerűen „nyomja” az iskolát ez a piaci igény, ezt nem gondoltuk. A tartalomfejlesztést azonban tanulni kell, és örömmel láttuk, hogy meghaladva korunkat készítettünk 2017-ben egy „tananyagfejlesztés-módszertan” képzést a bátraknak.
Diagnózis és terápia
Úgy tűnik a figyelem- és magatartászavar, valamint az egyéb tanulási nehézségek megnövekedése nem magyar sajátosság. Számos olyan eszközt, gamifikált tartalmat láttunk, ami segít a szűrésben, illetve a hendikepek ellensúlyozásában. Egyik projektünk épp ennek a nagy volumenű fejlesztésnek az elején tart.
A programozás, algoritmizálás mint gondolkodási stratégia
A BETT-en látottak egyik tanulsága, hogy a programozás beépült az iskolai tananyagok sorába. Ez nem csupán egy technikai tudásátadás, hanem a problémamegoldás stratégiájának tanítását jelenti, akárcsak a mi képzésünk a DEA-KIT.
Mivel a világ megismerésének módjai, lehetőségei olyan gyorsan változnak, hogy azok ismeretek mennyiségének folyamatos növelésével és bebiflázásával nem követhetők, a programozás segítségével tanítják a gyerekeket problémaelemzésre, megoldási utak keresésére, a hibázás felfedezésére és korrigálására. Ez nem más, mint a kompetencia alapú oktatás, amelynek egyik eszköze a programozás-tanulás. Az Egyesült Királyságban például az érettségiig minden tanulónak legalább egy mobil alkalmazást össze kell tudni állítani.
Robotok
A robotika népszerűsége tovább nőtt. Kicsiknek és nagyoknak gyártanak olyan eszközkészleteket, amelyek a programozást, a természettudományos és humán tantárgyak tanítását-tanulását egyaránt támogatják.
A 3D nyomtatás
A 3D nyomtatás népszerűsége és alkalmazási területei tovább szélesedtek. Tárgytervezés, térlátás-fejlesztés, szemléltetőeszközök gyártása megannyi lehetősége a 3D nyomtatásnak.
Játékosítás, Minecraft
Változatlan sláger a gamifikált megoldások alkalmazása. A Minecraft népszerűsége is töretlen. A Microsoft által megvásárolt játék oktatásra szánt változata is elindult. Ez az eszköz más Microsoft alkalmazásokkal is össze van kapcsolva, így a gondolkodásfejlesztésben, programozásban, térszemlélet-fejlesztésben nagy segítségére lehet tanárnak és gyereknek egyaránt.