Olvasósarok

PDF-tár

Gyerekközpontú módszerek

Módszertani válogatás alternatív iskolák jó gyakorlataiból.

A digitális írástudás értelmezése

Teller Ede elhíresült szavai szerint „az olyan ember, aki nem ért a számítógéphez, a XXI. században analfabétának fog számítani”. A digitális írástudás napjainkban elvárt, de sokféleképpen értelmezett készségrendszer. A fogalom története a számítógépek általános elterjedésével egyidős, és a mai napig jelentése sok-sok változáson ment keresztül. Szeretnénk eloszlatni az a tévhitet, hogy a digitális írástudás fejlesztése az informatikaórákra korlátozódik az iskolában, és inkább azt az olvasatát szeretnénk bemutatni a fogalomnak, amely széleskörűen értelmezi a digitális írástudást, a megismerést és a tanulást támogató eszközként tekint a számítógépre. (A digitális írástudás fejlesztésének lehetőségei című kiadvány alapján, amely a XXI. századi közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz kiemelt projekt keretében készült)

Oktatási programértékelések leírása – desktop research

Jelen tanulmányban négy kísérleti oktatási projekt értékelési rendszerét mutatjuk be. Ennek célja az, hogy minél több információval rendelkezzünk a különböző projektértékelési gyakorlatokról. A programok értékelése – különösen külső értékelése – azért fontos, hogy vizsgálni tudjuk az egyes ötletek hatékonyságát, mely módszerek fejlesztik jobban a gyerekek képességeit, mint a sztenderd, nem kísérleti tanítási módszerek.

DIGCOMP: A digitális kompetencia értelmezésének és fejlesztésének európai keretrendszere

A jelentés bemutatja a DIGCOMP projekt eredményeit és javaslatot tesz egy digitális kompetencia keretrendszerre az állampolgárok számára. A digitális kompetencia az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges nyolc kulcskompetencia egyike és alapvető fontosságú az egyre növekvő mértékben digitalizálódó társadalomban való részvételhez. Nemzetközi felmérések és a tudományos irodalom felhívja azonban arra a figyelmet, hogy sokan hiányos digitális képességekkel rendelkeznek. A digitális szakadék csökkentése érdekében fontos megértenünk és definiálnunk a digitális kompetenciát. Ez a jelentés részletezi a digitális kompetencia különböző aspektusait 21 kompetencia felsorolásával és tudás, képesség és attitűd szempontjából történő leírásukkal.

Kis-nagy IKT könyv

„amikor IKT-s órát tervezünk, fontos, hogy ne a ló elé kössük a kocsit, azaz figyeljünk oda, hogy pedagógiai célokat valósítsunk meg az IKT eszközökkel, ne pedig az eszközök határozzák meg az óra céljait. Példa: nemrégiben láttam egy workshop-ot, ahol 1.5 órán keresztül készítettek egy-egy vershez Moveimaker-rel illusztrált kisfilmet / prezentációt. A vége egy-egy 2-3 perces, képekből álló filmecske lett, ahol szó szerint sikerült illusztrálni a verset (pl. ha szerepel benne ‘kutya’, akkor a filmen megjelenik egy ‘kutya’ képe), helyenként random Moviemaker effektekkel. A workshop végén fel kellett tennem – magamnak – a kérdést: vajon megérte-e a 90 perc? Mi az, amit megtanultak a gyerekek a versekről?”

Így született meg a Kis-nagy IKT könyv, amely a TanárBlogról teljesen ingyenesen letölthető, méghozzá pdf formátumban (IDE KATTINTVA). A könyvben 53 helyzetet mutatunk be, olyanokat, amelyek a mindennapi tanítási gyakorlatban fordultak elő velünk és bemutatjuk, hogy mi miként oldottuk meg őket. Kellemes lapozgatást, reméljük sok kollégának sikerül gyakorlati IKT megoldásokat adni.

https://tanarblog.hu/letoelthet-tananyagok/1979-kis-nagy-ikt-koenyv

Tananyagletöltés - tananyagkészítés

learningappsorg

https://learningapps.org/index.php?overview&s=&category=0&tool=

 

 

Mit jelent a „médiaműveltség”?

hobbs a mediamuveltseg felfedezeseA kiadványban a szerzők széles körű tapasztalataikat mutatják be, amelyek gyerekkel, tanárokkal és a szülőkkel kapcsolatos kurzusokon szereztek. Közben az olvasó megismerkedhet a célcsoporthoz igazított érdekes tartalmakkal, módszertani kérdésekkel, eredményes megoldásokkal.

Letöltés: https://buvosvolgy.hu/dokumentum/99/hobbs_a_mediamuveltseg_felfedezese.pdf

 

Mobileszközök az oktatásban

mobil vilag iskolaMobil - világ - iskola  -- Válogatott tanulmányok az I. Mobileszközök az oktatásban konferenciáról

I. Mobileszközök az oktatásban konferencia, Veszprém, 2016. november 11-12. 
Szerkesztette:Aknai Dóra Orsolya és Fehér Péter

pdfMobil_eszkozok_az_oktatasban_2016.pdf8.26 MB

A Komplex Instrukciós Program - Losonci Téri Általános Iskola

"Losonci Téri Általános Iskola a főváros, a VIII. kerület egyik legnehezebb összetételű, de egyben, a pedagógiai kihívásokat tekintve a legizgalmasabb, legsokszínűbb közoktatási intézménye. Új színfolt a Losiban a KIP tanulási-tanítási módszer: A gyerekek 3-5 fős kiscsoportokban dolgoznak együtt, és oldják meg a számukra összeállított nyitott végű kérdésekből álló, érdeklődést felkeltő, kihívást jelentő feladatokat. ... A Komplex Instrukciós Program bevezetése lehetőséget ad olyan tanulók motiválására, akik sajátos szociokulturális hátterükből a tanulás segítségével léphetnek csak ki." (Forrás: https://moderniskola.hu/2016/10/hogyan-mukodik-komplex-instrukcios-modszer-egy-kihivasokkal-teli-fovarosi-iskolaban/)

pdfKomplex Instrukciós Program - Losonci Téri Általános Iskola

Kapcsolat:  Dr. Pink Edit Éva   |   1116 Budapest, Duránci u. 3.   |   +36-20-253-32-93    |   Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Digitális Esélyegyenlőség Alapítvány © 2009 - 2017 Minden jog fenntartva