Skip to main content

DEAgóra

Az elmúlt években a digitális eszközök életünk részévé váltak. Szülők és pedagógusok nap mint nap szembesülnek a kihívással, amit a digitális eszközök fejlődése és elterjedése, a közösségi média és általában a számítógép, az internethasználat, illetve ezek gyermekeinkre gyakorolt hatása jelent. Digitális iránytű rovatunkban olyan cikkeket osztunk meg, amelyek segíthetik a pedagógusok és szülők navigálását e sokak számára zavarosnak tűnő vizeken.

A digitális bennszülött és a multitasker mítosza

Paul Arthur Kirschner holland pszichológus professzor és munkatársai a divatos irányzatokkal szemben azt állítják, hogy a digitális bennszülöttek semmivel sem működnek másképp, mint elődeik, valamint, hogy az emberi agy nem képes multitasking (párhuzamosan több tevékenység végzése) üzemmódban  hatékonyan dolgozni. Az EU Kids Online jelentés, a digitális bennszülött kifejezést az első helyre sorolta a tíz legnagyobb – „fiatalok és technológia” – mítoszok között.

Kirschner tudományos eredmények sorozatával igazolja, hogy hamis az a feltételezés, miszerint a digitális média korában születtek alapjaiban különböznek a korábbi generációk gyerekeitől. Ezeket a korosztályokat digitális bennszülött címkével látják el, és azt feltételezik, hogy képesek egyidőben, párhuzamosan több kognitív tevékenységet is folytatni, ezért velük radikálisan eltérő módon kell foglalkozni. Ennek a mítosznak gyakran bedől a pedagógia is, mert egy olyan nem létező képességegyüttesre épít, ami nem hogy segítené, hanem sokkal inkább gátolja a hatékony tanulást, az IKT eszközök tudatos és értelmes használatát.

Bővebben

Mobilok az iskolában - tények és tévhitek

Milyen tanítási és tanulási lehetőségek rejlenek a mobileszközökben?

Ha figyeljük a világ vélekedését az iskolai mobilhasználattal kapcsolatban, elég eltérő véleményekkel találkozhatunk, így nem könnyű eligazodni sem pedagógusként, sem szülőként, hogy valójában mit is gondoljunk erről.

https://neteducatio.hu/mobilok-az-iskolaban-tenyek-es-tevhitek-1-resz-milyen-tanitasi-es-tanulasi-lehetosegek-rejlenek-a-mobileszkozokben/

 

Dobj egy vázát!

Tavaly jött szembe velem a Teachers Pay Teachers nevű remek USA-beli tanár-tudáscsere oldalon a “Roll a Masterpiece” gyűjtőnevű dobókockás véletlengenerátor feladatsorozat: „Roll a Picasso”, „Roll a Miró”, „Roll a Haring” és sok egyéb. Most kis képen megmutatom, csak hogy el tudjam magyarázni, valamikor pedig közreadom itt az általam rajzolt, magyarított verziókat is.

https://designped.com/2017/07/27/dobj-egy-vazat/