Skip to main content

DEAgóra

Az elmúlt években a digitális eszközök életünk részévé váltak. Szülők és pedagógusok nap mint nap szembesülnek a kihívással, amit a digitális eszközök fejlődése és elterjedése, a közösségi média és általában a számítógép, az internethasználat, illetve ezek gyermekeinkre gyakorolt hatása jelent. Digitális iránytű rovatunkban olyan cikkeket osztunk meg, amelyek segíthetik a pedagógusok és szülők navigálását e sokak számára zavarosnak tűnő vizeken.

Online zaklatás: minden harmadik gyereket érint

Az a szülő, aki ismeri a gyermekét, sokat beszélget vele a kezdetektől, biztosan fogja látni, ha valami nem stimmel. Gyanús jelek bőven lehetnek: ilyenkor a gyerekek gyakran zárkóznak be a szobájukba, a szokottnál többet/kevesebbet esznek, szorongásos jeleket mutatnak (körömrágás, hajtépegetés stb.), kedvetlenné válnak, az addig megszokott, szeretett hobbijaikkal sem akarnak foglalkozni. Előfordulhat az is, hogy agresszívvé válnak, vagy épp nagyon befelé fordulnak. Ha felmerül a gyanú, alsósoknál érdemes rajzoltatni, szerepjátékokat játszani ahol kibukhatnak a feszültségek. Nagyobbaknál marad a beszélgetés, a közös program, közös séta, összebújás, a témáról beszélgetés. Olyan teret kell létrehoznunk a gyerek számára kiskorától fogva, amibe bátran fejest ugorhat minden kétség nélkül, mert tudja, hogy ránk mindig, minden esetben számíthat.

https://www.digitaliscsalad.hu/biztonsag/online-zaklatas-minden-harmadik-gyereket-erint/

Internet a tanórán

Az AKG-ban harmadik éve folyik már a digitális iskola projekt, aminek lényege, hogy a diákok iskolai felszerelésének része egy saját laptop is (minderről ITT EGY FILM). „Már a kezdéskor tudtuk, hogy a diákokat meg kell tanítani arra, miként is használják ezeket az eszközöket a tanulásban, ezért készítettünk el egy 20 órás Digitális tanulásmódszertan kurzust, ami IDE KATTINTVA érhető el. Úgy gondoltuk, hogy két és fél év után érdemes visszatérnünk a témára, így az iskolánkban szokásos témahetek közé beiktattuk a Digitália hetet, ahol a digitális ismerteken túl az úgy nevezett puha képességek (soft skillek) fejlesztése is a célok között volt. Az alábbiakban közreadjuk a hét programját és az egyes programok leírását.”

http://tanarblog.hu/cikk/egy-het-digitaliaban

A vitatkozás képességének fejlesztéséről

A vitatkozás „többféleképpen tanítható: kizárólag elméletben (például tankönyvből) vagy a gyakorlatban is (például a formális vita módszerével). Hogyan lehet azonban egy nagyobb létszámú osztályban 45 perc alatt hatékonyan fejleszteni a vitakészséget, a kulturált eszmecserét, véleményformálást, véleménykérést, kérdésalkotást? Ehhez a cseppet sem lényegtelen problémához adhat segítséget az IKT-eszközök alkalmazása a tanórán és azon kívül is. A vita tanulásának folyamatában élményszerű és hatékony kiegészítés lehet egy-egy számítógépes vagy webes feladat, melynek előzményeit vagy eredményeit a tanórán is fel lehet használni.”

http://www.kre.hu/ebook/dmdocuments/oktatasi_segedanyag/chap_9.html

Márciustól könyvautomaták Budapesten

Könyvautomatákat helyeznek el a főváros csomópontjain, amelyekből egyetlen érintéssel vehetünk jövő márciustól kortárs és klasszikus zsebkönyveket. A Sztalker csoport olvasásnépszerűsítő projektjének középpontjában a közösségi közlekedést választók és a fiatalok állnak.

Részletek: https://fidelio.hu/konyv/2017/12/18/vecsei_h._miklosek_fantasztikus_otlettel_nepszerusitik_az_olvasast/?rnd=27